Benefity kyseliny listovej a dôvody, prečo by ste ju mali užívať práve vy

Benefity kyseliny listovej a dôvody, prečo by ste ju mali užívať práve vy

Kyselina listová, tiež známa ako vitamín B9, folát alebo folacín, je vitamín z B-komplexovej skupiny, ktorý je v odborných kruhoch známy najmä ako ten mikronutrient, ktorý chráni pred vznikom vrodených vývojových chýb a srdcovo-cievnych chorôb. Predpokladá sa, že pravidelný príjem folátov dokáže len v Spojených štátoch každý rok ochrániť 50 000 tamojších obyvateľov pred rozvojom ochorení srdca a ciev, v prípade vrodených vývojových chýb vedie k poklesu ich vzniku o takmer polovicu. Aby toho nebolo málo, kyselina listová znižuje riziko rozvoja depresie, Alzheimerovej choroby, či viacerých nádorových ochorení.

Kyselina listová, podobne, ako aj ostatné vitamíny zo skupiny B, sú rozpustné vo vode. Z tohto dôvodu sa v našom tele nedokáže udržať dlhší čas a býva vylučovaná močom. Navyše, viac ako polovica kyseliny listovej obsiahnutej v potravinách, sa zničí ich tepelnou úpravou. To robí zo suplementov obsahujúcich túto látku dôležitú súčasť každého správneho jedálnička. Poďme sa na tento často podceňovaný mikronutrient pozrieť zblízka.


ZDRAVOTNÉ BENEFITY KYSELINY LISTOVEJ

ZNIŽUJE RIZIKO SRDCOVÉHO INFARKTU A CIEVNEJ MOZGOVEJ PRÍHODY

Kyselina listová zasahuje do metabolizmu homocysteínu – aminokyseliny, ktorá bráni rozvoju aterosklerózy, čiže tvorby akéhosi plaku, obmedzujúceho prietok krvi cievami, a tým rozvoju ischémie, resp. nedokrvnosti príslušných tkanív a orgánov [1].

ZVYŠUJE PLODNOSŤ A CHRÁNI PRED ROZVOJOM VRODENÝCH VÝVOJOVÝCH CHÝB

Kyselina listová je dôležitou súčasťou vitamínu B12 a vitamínu H (biotínu), ktoré zohrávajú významnú úlohu v reprodukčnom systéme ľudského tela. Zodpovedá za tvorbu nepoškodených nukleových kyselín (DNA aj RNA) a zabezpečuje správne delenie buniek. Je dokázané, že dostatočný príjem folátov znižuje riziko vrodených vývojových chýb o polovicu. Aj z tohto dôvodu sa u tehotných žien ich príjem sleduje viac ako u ostatných osôb [2].

POMÁHA V BOJI PROTI DEPRESII

Existujú štúdie, ktoré dokázali, že ľudia trpiaci depresiou majú v tele znížený obsah kyseliny listovej a, naopak, zvýšené množstvo homocysteínu. Toto tvrdenie neskôr otestovali aj prakticky – týmto osobám dlhší čas dodávali foláty vo forme výživových doplnkov. Zrejme neprekvapí, že v tomto smere dosiahli želaný výsledok [3].

POMÁHA V BOJI PROTI ONKOLOGICKÝM OCHORENIAM

Ďalšie zo štúdií preukázali, že osoby, ktoré prijímali dostatočné množstvo kyseliny listovej, mali nižší výskyt niektorých druhov rakoviny, ako tie, ktoré jej mali nedostatok. Jednalo sa, predovšetkým, o nádorové ochorenia pľúc, krčka maternice, hrubého čreva a konečníka [4].

ZBOHOM, ALZHEIMER!

Sľubné výsledky s folátmi sa dosahujú aj na poli neurológie. Osoby trpiaci Alzheimerovou chorobu majú rovnako, ako osoby spomínané v predchádzajúcich dvoch odstavcoch, nižšie množstvo kyseliny listovej v tele ako ich zdraví náprotivkovia. Toto tvrdenia má aj svoj protipól na opačnej strane spektra – je dokázané, že ľudia s nadpriemernými kognitívnymi schopnosťami majú v tele nadpriemerné množstvo folátov [5].

ANÉMIA NEMÁ ŠANCU

Anémia, alebo ak chcete, málokrvnosť, je klinický stav / ochorenie, kedy červené krvinky (erytrocyty) obsahujú nižšie množstvo červeného krvného farbiva (hemoglobínu) ako je norma. Za dostatočnú tvorbu hemoglobínu zodpovedá, okrem iného, aj kyselina listová spoločne s vitamínom B12 [6].


POTRAVINY S VYSOKÝM OBSAHOM KYSELINY LISTOVEJ

  • mäso
  • mlieko
  • strukoviny
  • celozrnné obilniny
  • pečeň
  • huby
  • špenát
  • brokolica
  • banány
  • citróny
  • melóny
  • pivovarské kvasnice


DÁVKOVANIE, NEDOSTATOK, NADBYTOK

ODPORÚČANÁ DENNÁ DÁVKA PRE DOSPELÝCH

400 µg. V tehotenstve sa odporúča zvýšiť príjem na 600 µg ako prevencia vrodených vývojových chýb (viď. vyššie).

DEFICIT KYSELINY LISTOVEJ

Deficit kyseliny listovej sa objavuje pri jeho nedostatočnom príjme, vstrebávaní alebo pri zvýšenej potrebe v tehotenstve. Vzniká megaloblastová anémia, ktorá je charakterizovaná prítomnosťou abnormálnych prekurzorov červených krviniek v kostnej dreni. V porovnaní s normálnymi erytrocytmi majú erytrocyty vznikajúce z týchto abnormálnych prekurzorov odlišný tvar, sú väčšie, majú nižšiu životaschopnosť a obmedzenú schopnosť transportovať kyslík. Spolu s nedostatkom železa je jej nedostatok významnou príčinou anémií v rozvojových krajinách. Nedostatok v tehotenstve je príčinou rozštepu neurálnej trubice – základnej štruktúry, z ktorej sa vyvíja centrálny nervový systém plodu.

NADBYTOK KYSELINY LISTOVEJ

Nadmerný príjem kyseliny listovej môže maskovať nedostatok vitamínu B12, preto je ako horná hranica denného príjmu odporúčané maximálne 1000 µg denne.


VÝŽIVOVÉ DOPLNKY

Z kontextu nášho článku ste iste pochopili, ako veľmi je dôležité dbať na dostatočný príjem kyseliny listovej, ktorej benefity na naše zdravie sú nespochybniteľné a pomerne rozsiahle. Aj u nás v NaMaximum si uvedomujeme dôležitosť týchto faktov, a preto v našom sortimente nájdete preparáty určené špeciálne na tento účel. Či už si zvolíte samotnú kyselinu listovú, prípadne vitamín B12, ktorý, ako sme už uviedli vyššie, je s ňou úzko previazaný, alebo rovno celý B-komplex, určite s nimi chybu neurobíte. Naopak, urobíte ďalší malý krok k tomu, aby ste boli zdravší, silnejší a mohli dosahovať výsledky a ciele, po ktorých túžite.


ZDROJE

YANPING, L. a kol. Folic Acid Supplementation and the Risk of Cardiovascular Diseases. A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Journal of American Heart Association. Ročník 5, 8. vydanie, 2016.

CRIDER, K. a kol. Folate and DNA Methylation: A Review of Molecular Mechanisms and the Evidence for Folate’s Role. Advances in Nutrition. Ročník 3, 1. vydanie, 2012.

COPPEN, A. a kol. Treatment of depression: Time to consider folic acid and vitamin B12. Journal of Psychofarmacology. Ročník 19, 1. vydanie, 2005.

PIEROTH, R. a kol. Folate and Its Impact on Cancer Risk. Current Nutrition Reports. Ročník 7, 3. vydanie, 2018.

HUI, CH. a kol. Folic Acid Supplementation Mitigates Alzheimer’s Disease by Reducing Inflammation: A Randomized Controlled Trial. Mediators of Inflammation. Ročník 10, 5. vydanie, 2016.

KHAN, K. a kol. Folic Acid (Folate) Deficiency. StatPearls. 2018.

← Späť na zoznam článkov