Zázrak pre močové cesty: Vyskúšajte účinný brusnicový extrakt

Zázrak pre močové cesty: Vyskúšajte účinný brusnicový extrakt

Brusnice, ktoré sú známe svojou žiarivou farbou a trpkou chuťou, sú už dlho oslavované nielen ako základ kulinárskej kuchyne, ale aj pre svoje zaujímavé vlastnosti. 

Spomedzi ich mnohých výhod sú brusnice obzvlášť cenené pre ich úlohu pri udržiavaní zdravia močových ciest. Nedávne štúdie zdôraznili účinnosť brusnicového extraktu ako preventívneho prostriedku proti infekciám močových ciest (UTI), vďaka čomu sa stal predmetom značného záujmu nadšencov zdravia aj lekárov.

Poďme sa pozrieť, ako na tom brusnice sú a čo všetko vám môžu ponúknuť.

Čo sú brusnice?

Tieto malé, sýtočervené bobule sú blízke čučoriedkam a majú rovnaký okrúhly tvar. Na rozdiel od svojich sladších príbuzných však majú brusnice ostrú a kyslú chuť, preto sú menej obľúbené na konzumáciu v surovom stave. Namiesto toho sa najčastejšie konzumujú v sušenej forme alebo vo forme džúsu.

Brusnice sa vyskytujú prevažne v Severnej Amerike a východnej Európe, ale za predpokladu vhodných podmienok sa dajú pestovať aj v iných krajinách. Najvhodnejším obdobím na zber brusníc je september až november.

Nutričný obsah brusníc

Jedna šálka čerstvých nesladených brusníc, ktorá váži približne 100 gramov, poskytuje skromných 46 kalórií. Napriek vysokému obsahu vody - presne 87 % - sú tieto bobule mimoriadne bohaté na živiny. Obsahujú len 0,4 gramu bielkovín a stopové množstvo tuku (0,1 gramu). Obsah sacharidov je 12,2 gramu na šálku, z toho 4 gramy prírodných cukrov a pôsobivých 4,6 gramu vlákniny.

Sacharidy a vláknina

Sacharidový profil brusníc tvoria z veľkej časti jednoduché cukry, ako je sacharóza, glukóza a fruktóza. Popri týchto cukroch tvoria podstatnú časť brusníc nerozpustné vlákniny vrátane pektínu, celulózy a hemicelulózy. Tieto vlákniny sa nestrávia a namiesto toho prechádzajú črevami zväčša v neporušenom stave. Brusnice obsahujú aj rozpustnú vlákninu, ktorá je v miernom množstve prospešná. Konzumácia veľkého množstva brusníc však môže viesť k tráviacim problémom, napríklad k hnačke.

Brusnicový džús, obľúbený derivát z tohto ovocia, vo všeobecnosti neobsahuje vlákninu. Často sa mieša s inými ovocnými šťavami a ďalej sa sladí, čím sa znižuje obsah vlákniny a zvyšuje hladina cukru.

Vitamíny a minerály

Brusnice vynikajú obsahom vitamínov a minerálov. Sú vynikajúcim zdrojom vitamínu C, silného antioxidantu potrebného pre zdravie pokožky, svalov a kostí. Už jedna šálka brusníc dodáva značnú dávku tejto životne dôležitej živiny.

Okrem vitamínu C sú brusnice bohaté na mangán, ktorý podporuje rast, metabolizmus a prirodzenú antioxidačnú obranu organizmu. Prítomnosť vitamínu E, antioxidantu rozpustného v tukoch, a vitamínu K1, ktorý je dôležitý pre zrážanie krvi, ďalej zlepšuje ich nutričný profil.

Brusnice poskytujú aj meď, stopový prvok nevyhnutný pre zdravie srdca, ktorý v západnej strave často chýba. Nedostatočný príjem medi môže negatívne ovplyvniť činnosť srdca.

Aké majú brusnice výhody?

Pomoc pre močové cesty

Brusnice sú v tradičnej medicíne už dlho uctievané, najmä pre ich úlohu pri liečbe infekcií močových ciest (UTI). Tieto malé, trpké bobule obsahujú vysoké množstvo antioxidantov známych ako proantokyanidíny (PAC). Tieto zlúčeniny sú veľmi dôležité, pretože môžu zabrániť škodlivým baktériám priľnúť k stenám močových ciest, a tak potenciálne zabrániť infekciám.

Napriek ich sľubným prínosom výskumy prinášajú zmiešané výsledky. Niektoré štúdie napríklad vyzdvihujú brusnice ako odporúčanie pre ženy s opakujúcimi sa infekciami močových ciest, výsledky sa však líšia, pokiaľ ide o ich účinnosť. Prehľad z roku 2016 naznačil, že lekári často odporúčajú brusnice na prevenciu opakovaných UTI. Okrem toho štúdia z roku 2014, do ktorej sa zapojilo 516 účastníkov, preukázala, že konzumácia kapsúl s brusnicovým extraktom dvakrát denne môže znížiť výskyt UTI.

Naopak, štúdia z roku 2015 naznačila, že zatiaľ čo brusnicové kapsuly sú prospešné, brusnicová šťava nemusí priniesť rovnaké výsledky. Účinnosť šťavy je obmedzená vzhľadom na nižšiu koncentráciu PAC v porovnaní s extraktmi používanými v kapsulách.

Zaujímavé je, že v štúdii z roku 2019 sa skúmal kombinovaný prístup, pri ktorom sa extrakt z brusníc používal spolu s kyselinou kaprylovou z kokosového oleja a extraktom z oreganovej silice. Táto kombinácia bola účinná pri eradikácii Escherichia coli, najčastejšej baktérie zodpovednej za infekcie močových ciest.

Prospech pre srdce

Brusnice by mohli mať aj kardiovaskulárne účinky. Systematický prehľad z roku 2019 odhalil, že zaradenie brusníc do jedálnička môže pozitívne ovplyvniť viaceré rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení (KVO). Medzi tieto výhody patrí zníženie systolického krvného tlaku - tlaku v tepnách pri tlkote srdca. Štúdia tiež zistila, že suplementácia brusnicami by mohla znížiť index telesnej hmotnosti (BMI) a zvýšiť hladinu lipoproteínov s vysokou hustotou (HDL) alebo „dobrého“ cholesterolu.

V ďalšej štúdii z roku 2019 sa skúmali účinky nízkokalorického brusnicového nápoja na osoby s nadváhou alebo obezitou. Denná konzumácia tohto nápoja bohatého na živiny nielenže zlepšila reguláciu hladiny cukru v krvi a znížila markery zápalu, ale tiež zvýšila hladinu HDL cholesterolu.

Zlepšenie zdravia ústnej dutiny

Brusnice môžu mať pozitívny vplyv na zdravie ústnej dutiny vďaka bohatému obsahu proantokyanidínov (PAC). Podľa komplexnej štúdie uskutočnenej v roku 2019 môžu PAC obsiahnuté v brusniciach pôsobiť ako bariéra proti baktériám zodpovedným za zubný kaz. Toto pôsobenie pomáha predchádzať vzniku zubného kazu tým, že potláča schopnosť baktérií priľnúť k zubom a ďasnám.

Okrem toho výhody brusníc presahujú rámec prevencie zubného kazu. Tie isté PAC majú protizápalové vlastnosti, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu v boji proti ochoreniam ďasien. Tým, že brusnice znižujú zápal a priľnavosť baktérií, pomáhajú udržiavať zdravé ďasná, ktoré sú nevyhnutné pre celkovú ústnu hygienu.

Potenciálne vlastnosti proti starnutiu

Zdravotné účinky brusníc sa neobmedzujú len na zdravie ústnej dutiny, ale majú aj potenciálne vlastnosti proti starnutiu. Hoci sú brusnice všeobecne známe pre svoju úlohu pri podpore zdravia močových ciest, nové výskumy naznačujú, že tieto malé plody by mohli byť nápomocné aj v boji proti príznakom starnutia

Proantokyanidíny v brusniciach sú obzvlášť zaujímavé pre ich schopnosť chrániť pred degradáciou kolagénu. Kolagén je dôležitá bielkovina v našej pokožke, ktorá zabezpečuje jej pružnosť a pevnosť. S pribúdajúcim vekom sa kolagén prirodzene rozkladá, čo vedie k tvorbe vrások a ochabovaniu pokožky. Brusnice by mohli pomôcť spomaliť tento proces a udržať pokožku dlhšie pevnejšiu a mladistvejšiu.

Okrem zdravia pokožky predbežné štúdie naznačujú, že brusnice môžu chrániť aj pred zhoršením kognitívnych funkcií. Tento výskum, založený predovšetkým na zvieracích modeloch, skúma, ako môžu proantokyanidíny z brusníc a iných rastlín zachovať kognitívne funkcie. Hoci sú výsledky sľubné, na stanovenie účinnosti brusníc pri zlepšovaní zdravia mozgu sú potrebné rozsiahlejšie štúdie na ľuďoch.

Možná ochrana pokožky

Základom zdraviu prospešných účinkov brusníc na pokožku sú karotenoidy vrátane betakaroténu. Táto živina je prekurzorom vitamínu A, dôležitého prvku, ktorý naše telo potrebuje. Vitamín A je veľmi dôležitý pre udržanie zdravej pokožky, podporu rastu buniek a obnovu telesných tkanív. Podporuje tiež dobrý zrak a posilňuje imunitný systém, takže je to viacúčelový vitamín, ktorý zohráva kľúčovú úlohu pre celkové zdravie.

Okrem betakaroténu obsahujú brusnice aj veľa lykopénu, ďalšieho silného antioxidantu. Lykopén je známy svojou účinnosťou pri ochrane pokožky pred nepriaznivými vplyvmi prostredia, ako sú napríklad UV lúče slnečného žiarenia. Táto ochrana je kľúčová pri prevencii predčasného starnutia pokožky a podpore mladistvej a žiarivej pleti. Zaradením brusníc do svojho jedálnička poskytnete svojej pokožke ďalšiu vrstvu ochrany pred nepriaznivými vplyvmi.

Potenciálna podpora zraku

Pokiaľ ide o zdravie očí, brusnice ponúkajú viac ako len vitamín A. Sú bohaté na rastlinné zlúčeniny známe ako proantokyanidíny. Výskum naznačuje, že tieto zlúčeniny môžu pomáhať chrániť oči pred oxidačným stresom a znižovať riziko ochorení zraku súvisiacich s vekom, ako je napríklad makulárna degenerácia. Táto ochrana pomáha udržiavať ostré videnie a celkové zdravie očí s pribúdajúcim vekom.

Podpora pre imunitu

Brusnice, bohaté na rastlinné zlúčeniny, môžu pomôcť modulovať našu imunitu. To znamená, že môžu zohrávať úlohu pri znižovaní náchylnosti na bežné ochorenia, ako sú prechladnutie a chrípka.

Navyše brusnice obsahujú karotenoidy a železo. Karotenoidy, ktoré sú prírodnými pigmentami nachádzajúcimi sa v rastlinách, sú spojené s posilnením imunitných funkcií. Železo je zasa dôležité pre tvorbu zdravých krvných buniek. Tieto živiny spoločne posilňujú obranyschopnosť tela a zabezpečujú jeho odolnosť voči infekciám.

Sú brusnice bezpečné pre každého?

Brusnice sú vo všeobecnosti bezpečné pre väčšinu ľudí. Tieto trpké bobule sú základom mnohých jedálničkov, ale ako všetko, aj brusnice by ste mali konzumovať s mierou. Prečo? Pretože nadmerná konzumácia môže viesť k žalúdočným ťažkostiam a riedkej stolici

Zaujímavé je, že brusnice a výrobky z nich, ako sú šťavy a výživové doplnky, často obsahujú vysoké množstvo oxalátov. U ľudí s predispozíciou na obličkové kamene môžu tieto oxaláty zvyšovať riziko. Ak máte z tohto dôvodu obavy, pred zaradením brusníc do svojho jedálnička sa odporúča krátky rozhovor s lekárom.

Alergie na brusnice sú síce zriedkavé, ale vyskytujú sa. Vinníkom je často kyselina salicylová, zlúčenina, ktorá sa nachádza v brusniciach a ktorá môže u osôb citlivých na ňu vyvolať reakcie. Ak ste alergickí na aspirín, možno sa budete chcieť vyhnúť veľkému množstvu brusnicovej šťavy, pretože obe obsahujú podobné zlúčeniny.

Ako vyzerá mierna alergická reakcia? Príznaky môžu zahŕňať svrbenie úst alebo jazyka, kýchanie alebo nádchu. Ak sa tieto príznaky objavia, je dobré poradiť sa o nich so svojím všeobecným lekárom. Pri závažnejších reakciách, ako sú napríklad ťažkosti s dýchaním, je však nevyhnutné okamžite zavolať záchranku.

Brusnice sa navyše nemusia dobre znášať s niektorými liekmi. Platí to najmä pre tých, ktorí užívajú lieky na riedenie krvi, ako je warfarín alebo aspirín. Môže dôjsť k interakciám, ktoré vedú ku komplikáciám. Ak užívate predpísané lieky a chcete brusnice pravidelne zaraďovať do svojho jedálnička, vždy sa poraďte so svojím všeobecným lekárom.

Ste tehotná alebo dojčíte? Je nevyhnutné poradiť sa so svojím lekárom, aby ste sa uistili, že brusnice sú pre vás v tomto období bezpečnou voľbou. Vzhľadom na ich možné interakcie a dôležitosť výživy počas tehotenstva a dojčenia je odborné stanovisko neoceniteľné.

Ako konzumovať brusnice?

Brusnice sa často konzumujú v rôznych formách, od sušených pochutín až po osviežujúce šťavy. Ako sa však tieto rôzne formy zhodujú z hľadiska zdravotných prínosov?

Napríklad sušené brusnice sú dobré, ale s istými výhradami. Poskytujú podobné množstvo vlákniny, vitamínov a minerálov ako ich čerstvé náprotivky. Obsahujú však o niečo nižšie množstvo antioxidantov, ktoré sú kľúčové pre ochranu vášho tela pred poškodením voľnými radikálmi. 

Je dôležité poznamenať, že hoci si sušené brusnice zachovávajú prirodzené cukry v ovocí, mnohé značky pridávajú ďalší cukor na zlepšenie chuti. Vďaka tejto pridanej sladkosti sú sušené brusnice chutnejšie, ale zároveň sa zvyšuje ich kalorický obsah, čo môže byť problémom pre tých, ktorí si kontrolujú príjem cukru.

Brusnicový džús neponúka rovnaké výživové výhody ako celé brusnice. Keď pijete džús z brusníc, získavate v porovnaní s celými brusnicami výrazne menej antioxidantov a prakticky žiadnu vlákninu. Okrem toho mnohé brusnicové šťavy na trhu obsahujú pridané cukry alebo umelé sladidlá. Tento prídavok mení šťavu na zdroj „voľného cukru“, teda takého, ktorý nám odborníci na zdravie odporúčajú obmedziť. Ak teda chcete maximalizovať zdravotné prínosy, voľba čerstvých alebo mrazených brusníc je lepšou voľbou ako džús.

Norbert Skoupa
Autor článkov

Mojou najväčšou vášňou je písanie, knihy, šport a hľadanie hraníc, čoho sú ľudské telo a myseľ schopné. V minulosti som viac ako…