Glycín: od dobrého spánku ku kvalitným výkonom

Glycín: od dobrého spánku ku kvalitným výkonom

Glycín je neesenciálnou aminokyselinou, ktorú ocení váš mozog, srdce, ale aj váš metabolizmus. Vďaka nemu budete dobre spať a v posilňovni podávať kvalitné výkony. O týchto, ale aj ďalších priaznivých účinkoch glycínu, si povieme viac v tomto článku. 

ČO JE GLYCÍN?

Glycín patrí medzi neesenciálne aminokyseliny, čo znamená, že si ho telo dokáže v určitých množstvách vytvoriť [1]. Ide o vôbec najjednoduchšiu aminokyselinu [2]. Výskumy ukazujú, že prídavná konzumácia glycínu vo forme výživového doplnku pomáha v mnohých oblastiach a že z neho môžu profitovať ľudia rôznych vekových skupín či záujmu. Glycín je súčasťou centrálneho nervového systému (CNS) a obvykle býva sústredený v oblasti miechy, mozgového kmeňa a sietnice. Funguje ako neurotransmiter, urýchľujúci prenos signálu z CNS k periférnym nervom a svalom. 

 

OBSAH GLYCÍNU V POTRAVINÁCH

Medzi najvýznamnejšie prirodzené zdroje glycínu patria:

 

VÝZNAM GLYCÍNU

  • antioxidant: glycín nie je síce antioxidantom sám o sebe, no spolu s glutamátom a cysteínom sa podieľa na tvorbe glutatiónu, ktorý už antioxidantom je a pomáha tým vychytávať tzv. voľné radikály poškodzujúce bunky v našom tele [3]. Bez dostatočného množstva glycínu telo nie je schopné produkovať toľko glutatiónu, koľko potrebuje, čo z dlhodobého hľadiska zvyšuje mieru oxidačného stresu, a to obzvlášť v staršom veku, kedy klesá prirodzená tvorba glutatiónu [4]
  • dôležitá zložka kreatínu: glycín sa spoločne s arginínom a metionínom podieľa na tvorbe kreatínu, ktorý zväčšuje svalovú silu a podporuje rast svalového tkaniva. Pokiaľ pravidelne cvičíte, iste ste si všimli, že po docvičení ťažkej série trvá nejaký čas (minimálne 8 až 10 sekúnd), kým ste schopní opäť pokračovať v tréningu. Kreatín slúži na to, aby túto fázu urýchlil a poskytol svalom čo najväčší príval energie vo forme adenozíntrifosfátu (ATP), a to za čo najkratší čas [5]
  • hlavná aminokyselina kolagénu: kolagén je proteín, ktorý tvorí našu pokožku, vlasy, nechty a spojivové tkanivá (väzivá, chrupavky, kosti). Ľudské telo tvorí kolagén nepretržite počas celého života, avšak s pribúdajúcim vekom sa jeho produkcia postupne spomaľuje, a preto dochádza (nielen) k viditeľnému starnutiu, prejavujúcemu sa na stave pokožky či jednotlivých kĺbov [6]. Nakoľko glycín tvorí spomedzi trojice s prolínom a hydroxyprolínom hlavnú aminokyselinovú zložku kolagénu, je jeho dostatočný prísun vzhľadom k vyššie spomínaným skutočnostiam veľmi potrebný [7-9]
  • nevyhnutná stavebná zložka nukleových kyselín a aminokyselín: je dôležitou súčasťou DNA, RNA a viacerých aminokyselín, predovšetkým serínu

 

KONZUMÁCIA

Glycín dostal svoj názov z gréčtiny, a to pre svoju typicky sladkú chuť. Z tohto dôvodu je možné glycín pridať do mnohých jedál ako skvelé sladidlo disponujúce mnohými vyššie spomínanými benefitmi. Skvele sa hodí najmä:

 

Glycín sa oplatí konzumovať vo forme výživového doplnku, ideálne v kombinácii s kolagénom, pretože sa tak obaja lepšie vstrebávajú [11]. Odporúčaná denná dávka sa pohybuje na úrovni 3 až 5 gramov [12].

 

 

 

ZDROJE

  1. Razak MA, Begum PS, Viswanath B, Rajagopal S. Multifarious Beneficial Effect of Nonessential Amino Acid, Glycine: A Review. Oxid Med Cell Longev. 2017;2017:1716701.
  2. National Center for Biotechnology Information. PubChem Compound Summary for CID 750, Glycine. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Glycine.
  3. Liguori I, Russo G, Curcio F, et al. Oxidative stress, aging, and diseases. Clin Interv Aging. 2018;13:757-772.
  4. McCarty MF, O'Keefe JH, DiNicolantonio JJ. Dietary Glycine Is Rate-Limiting for Glutathione Synthesis and May Have Broad Potential for Health Protection. Ochsner J. 2018;18(1):81-87.
  5. Persky AM, Brazeau GA. Clinical pharmacology of the dietary supplement creatine monohydrate. Pharmacol Rev. 2001;53(2):161-176.
  6. Varani J, Dame MK, Rittie L, et al. Decreased collagen production in chronologically aged skin: roles of age-dependent alteration in fibroblast function and defective mechanical stimulation. Am J Pathol. 2006;168(6):1861-1868.
  7. Czajka A, Kania EM, Genovese L, et al. Daily oral supplementation with collagen peptides combined with vitamins and other bioactive compounds improves skin elasticity and has a beneficial effect on joint and general wellbeing. Nutr Res. 2018;57:97-108.
  8. Kim DU, Chung HC, Choi J, Sakai Y, Lee BY. Oral Intake of Low-Molecular-Weight Collagen Peptide Improves Hydration, Elasticity, and Wrinkling in Human Skin: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Nutrients. 2018;10(7):826.
  9. Song H, Zhang S, Zhang L, Li B. Effect of Orally Administered Collagen Peptides from Bovine Bone on Skin Aging in Chronologically Aged Mice. Nutrients. 2017;9(11):1209.
  10. Limuro Y, Bradford BU, Forman DT, Thurman RG. Glycine prevents alcohol-induced liver injury by decreasing alcohol in the rat stomach. Gastroenterology. 1996;110(5):1536-1542.
  11. Fleshler B, Butt JH, Wismar JD. Absorption of glycine and L-alanine by the human jejunum. J Clin Invest. 1966;45(9):1433-1441.
  12. Luntz SP, Unnebrink K, Seibert-Grafe M, et al. HEGPOL: randomized, placebo controlled, multicenter, double-blind clinical trial to investigate hepatoprotective effects of glycine in the postoperative phase of liver transplantation [ISRCTN69350312]. BMC Surg. 2005;5:18