Koenzým Q10: Regenerujte rýchlejšie s prirodzeným antioxidantom

Koenzým Q10: Regenerujte rýchlejšie s prirodzeným antioxidantom

Pre tých z Vás, ktorí pravidelne užívajú výživové doplnky, či už ako súčasť posilňovacieho tréningu, aeróbnych aktivít alebo ako všeobecnú súčasť zdravého životného štýlu, nie je pojem “koenzým Q10” úplnou neznámou a pravdepodobne ste o ňom už minimálne niečo počuli. Niektorí si môžu myslieť, a to najmä skrz reklamy v médiách, že ide o záležitosť ľudí vyššieho veku, ale nebolo to zase tak dávno, kedy sa podobná mienka šírila aj s rybím olejom, a môžeme vidieť, že súčasná realita je niekde úplne inde. Prečo je koenzým Q10 dôležitý a prečo by ste mali minimálne pouvažovať o jeho užívaní aj Vy? 

 

Koenzým Q10 bol po prvýkrát opísaný Fredom Craneom v roku 1957. Jeho kľúčové účinky spočívajú v zvýšení energie, vytrvalosti, udržiavaniu dobrého stavu vnútorných orgánov, funkcie imunitného systému, a tak ďalej. Za najvýznamnejšie prirodzené zdroje tejto látky môžeme považovať ryby, predovšetkým sardinky a makrely, no v dostatočnom množstve ho nájdeme aj v hovädzom mäse a rôznych druhoch orechov [1].

Naše bunky tento koenzým potrebujú na dennej báze - je totiž považovaný za veľmi silný antioxidant, ktorý umožňuje ich mitochondriám (súčasť buniek regulujúca ich energetický metabolizmus) úspešne bojovať proti tzv. voľným radikálom. Bez neho by skôr či neskôr zanikli v regulovanom procese nazývanom bunková smrť. Dostatočné množstvo zdravých a dobre fungujúcich buniek je kľúčové nielen pre človeka s bežným životným štýlom, ale predovšetkým pre aktívne, pravidelne športujúce osoby, usilujúce sa či už o dosiahnutie lepšieho výkonu v rámci aeróbnej aktivity, ale aj o naberanie svalovej hmoty. Okrem odolávania voči voľným radikálom sa koenzým Q10 uplatňuje aj v ďalších procesoch - jeho nedostatočné množstvo môže viesť k postupnému zvyšovaniu krvného tlaku a vzniku širokého spektra srdcovo-cievnych ochorení, rozvoju vredovej choroby žalúdka alebo tenkého čreva či migréne [2]. 

Koenzým Q10 sa vyskytuje v dvoch formách - ubiquinon a ubiquinol. Ubiquinon je známejší, a to najmä preto, že sa predáva vo väčších množstvách. Predstavuje kompletne zoxidovanú formu koenzýmu, ktorý sa v tele metabolizuje na ubiquinol. Ten predstavuje, naopak, antioxidovanú formu. Pokiaľ si kúpite niektorý z preparátov obsahujúci Q10-ku a nebude na balení uvedená bližšia špecifikácia, s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o ubiquinon. Na druhej strane, vzhľadom k skutočnosti, že činnosť jednotlivých enzýmov ľudského tela so stúpajúcim vekom klesá, schopnosť metabolizácie ubiquinonu na ubiquinol je rovnako oslabená. Preto, pokiaľ ste už dosiahli štyridsiaty rok veku, je na mieste pouvažovať o kúpe ubiquinolu [3]. 

Možno si teraz kladiete otázku, ktorú formu koenzýmu užívať. Vedecká komunita sa zhoduje na tom, že nech sa rozhodnete pre ktorúkoľvek, budete z jeho účinkov benefitovať rovnako dobre, no najvyšší efekt dosiahnete užívaním kombinácie oboch foriem súčasne. Samozrejme, je potrebné pozorne sledovať dávkovanie, obzvlášť v prípade ich simultánneho užívania. Obzvlášť opatrní by ste mali byť v prípade, ak užívate niektorý z liekov zo skupiny hypolipidemík, ktoré znižujú hladinu krvného cholesterolu (medzi najčastejšie užívané patrí skupina tzv. statínov) a najskôr sa poradiť s vašim lekárom [4]. Pokiaľ máte menej ako 35 rokov, odporúča sa užívať denne jednorázovo 100 - 200 miligramov ubiquinonu. Po dosiahnutí tejto vekovej hranice odporúčame dať prednosť ubiquinolu v dávke 100 miligramov jedenkrát denne.  

 

ZDROJE

  1. Saini R. (2011). Coenzyme Q10: The essential nutrient. Journal of pharmacy & bioallied sciences, 3(3), 466–467. https://doi.org/10.4103/0975-7406.84471
  2. Sarmiento, A., Diaz-Castro, J., Pulido-Moran, M., Kajarabille, N., Guisado, R., & Ochoa, J. J. (2016). Coenzyme Q10 Supplementation and Exercise in Healthy Humans: A Systematic Review. Current drug metabolism, 17(4), 345–358. https://doi.org/10.2174/1389200216666151103115654
  3. Zhang, Y., , Liu, J., , Chen, X. Q., , & Oliver Chen, C. Y., (2018). Ubiquinol is superior to ubiquinone to enhance Coenzyme Q10 status in older men. Food & function, 9(11), 5653–5659. https://doi.org/10.1039/c8fo00971f
  4. Tan, J. T., & Barry, A. R. (2018). Coenzyme Q10 for statin-associated myalgia. American journal of health-system pharmacy : AJHP : official journal of the American Society of Health-System Pharmacists, 75(2), 15. https://doi.org/10.2146/ajhp170680

← Späť na zoznam článkov