Kofeínové tablety: mali by ste sa báť vedľajších účinkov?

Kofeínové tablety: mali by ste sa báť vedľajších účinkov?

V článku si povieme všetko o kofeínových tabletách a o tom, či sa treba báť ich vedľajších účinkov. A majú vôbec nejaké? Sú spoľahlivejšie ako káva? Ako často a kedy by sme ich mali užívať?

Kofeínové tablety predstavujú čoraz populárnejší zdroj rýchlej energie a sústredenia sa, ktoré mnohí ocenili v práci či počas štúdia, no svoju cieľovku si našlo aj medzi športovcami. Napríklad, v Spojených štátoch predstavuje kofeín najobľúbenejšiu návykovú látku, ktorú v akejkoľvek ponuke aspoň raz denne konzumuje aspoň 85 percent Američanov [1]. 

Kofeín je stimulujúcou látkou, ktorá podporuje činnosť centrálneho nervového systému. Hoci je jeho prirodzeným zdrojom predovšetkým kávačaj, výrobcovia ho pridávajú aj do iných produktov - energetických nápojov, tyčiniek, liehovín či liekov. Množstvo kofeínu obsiahnutého v tabletách závisí od konkrétneho výrobcu - väčšinou 100 až 200 miligramov (maximálne povolený obsah na Slovensku), čo je viac ako v niekoľkých šálkach kávy, a menej ako vo väčšine energetických nápojov. Americký úrad pre kontrolu potravín a liečiv (FDA) za bezpečný považuje denný príjem kofeínu až do 400 miligramov [2]. Pre porovnanie, v Potravinovom kódexe Slovenskej republiky je maximálny povolený obsah kofeínu v jednotlivých produktoch určený takto:

  • nealkoholické nápoje: do 150 miligramov
  • liehoviny: do 300 miligramov
  • energetické nápoje: do 350 miligramov

O bezpečnosti kofeínu sa polemiky vedú prakticky neustále. Hoci je pravdou, že niektoré osoby sú na neho o niečo viac citlivé, nič to nemení na skutočnosti, že podobne, ako v prípade iných látok, aj tu platí staré známe “všetko s mierou”. Lekári odporúčajú výraznejšie obmedziť, resp. upraviť užívanie kofeínu v prípade, ak:

  • na vás kofeín pôsobí výraznejšie ako na bežnú populáciu
  • ste tehotná, kojíte, alebo sa snažíte otehotnieť
  • ste kardiologický pacient
  • trpíte gastroezofageálnym refluxom
  • dieťa alebo dospievajúca osoba
  • mávate časté migrény

Na tomto mieste je tiež potrebné upozorniť, že kofeínové tablety a čistý kofeínový prášok nie sú zložením identické. Prášok je potenciálne nebezpečnou substanciou, ktorá je toxická už pri množstve zodpovedajúcom približne polovici čajovej lyžičky. To predstavuje až 1200 miligramov kofeínu. Aj z tohto dôvodu sa FDA rozhodla pod hrozbou sankcií monitorovať firmy, ktoré s kofeínom manipulujú, a brániť im v tom, aby na tamojší trh dodávali čistý prášok. Na druhej strane, na Slovensku vám stačí niekoľko sekúnd na to, aby ste si ho z pohodlia svojho domova zabezpečili. U nás je najčastejšie propagovaný ako prísada do kozmetiky. 

A konečne, pre aké účinky si kofeín vybudoval svoju popularitu? Väčšina svetového výskumu sa realizuje na kofeíne obsiahnutom v už spracovanej káve, čo môže skresľovať výsledky v zmysle, že sa veľmi zložito oddeľujú účinky kofeínu od ostatných zložiek kávy. Medzi benefity kofeínu bývajú zahrnuté:

LEPŠIE SÚSTREDENIE SA A PAMÄŤ - jedna z publikovaných štúdií realizovaná na 160 učiacich sa dobrovoľníkoch skúmala účinky 200 miligramov kofeínu obsiahnutého v tabletách. Dobrovoľníci boli rozdelení do dvoch skupín - jedna užívala tablety, druhá placebo. Dobrovoľníci užívajúci tablety vykazovali v pamäťových testoch výrazne lepšie výsledky [3].

VYŠŠIA ŠPORTOVÁ VÝKONNOSŤ - review analyzujúca výsledky 21 meta štúdií naznačuje, že užívanie kofeínu vedie k zvýšeniu svalovej sily a vytrvalosti, lepšej koordinácii a koncentrácii a tlmeniu bolesti a únavy. V dôsledku zaznamenaného zneužívania vysokých dávok kofeínu Medzinárodných olympijský výbor a Svetová antidopingová agentúra zaradili kofeín na zoznam zakázaných látok pri koncentrácii v moči vyššej ako 12 mikrogramov na mililiter, čo predstavuje konzumáciu 500 miligramov kofeínu (6 -8 šálok kvalitnej kávy) 2 až 3 hodiny pred súťažou. 

PREČ S BOLESŤOU HLAVY A MIGRÉNOU - iste to poznáte. Začne vás bolieť hlava a cítite, že si musíte okamžite dať šálku poriadnej kávy, inak to nevydržíte. A ako zázrakom, bolesť hlavy je po krátkom čase preč. O tomto efekte vedia aj výrobcovia liekov, ktorí ho do nich s obľubou pridávajú, najmä do tých, ktoré sú určené na zmiernenie príznakov chrípky či nachladnutia. Avšak, najnovšie poznatky taktiež poukazujú aj na skutočnosť, že osoby, ktoré mávajú bolesti hlavy a migrénu veľmi často, by kofeín mali užívať maximálne dvakrát do týždňa, nakoľko častejšia konzumácia môže, paradoxne, ich frekvenciu ešte znásobiť [4].  

Tento článok pojednáva predovšetkým o kofeínových tabletách. Preto sa z pochopiteľných dôvodov nemôžeme vyhnúť ich porovnaniu s kávou a výhodam uprednostnenia konzumácie tabliet pred kávou:

CHUŤ - nie každý obľubuje chuť kávy. V prípade tabliet tento faktor nie je prítomný.

UŽÍVATEĽSKÝ KOMFORT - kofeín je, okrem iného, známy aj pre svoje močopudné účinky. No predsa len, v prípade kávy je tento efekt umocnení skutočnosťou, že ide o tekutinu. Preto osoby, u ktorých je kladený väčší dôraz na dlhodobé stopercentné sústredenie sa, a zároveň nemajú prístup k toalete (šoféri, bezpečnostný personál, a pod.), ocenia tablety pre jednoduchosť užívania, ako aj rýchlejšiemu nástupu účinku kofeínu.

KYSLOSŤ - káva je prirodzene kyslá, a preto jej konzumácia môže u citlivých osôb vyvolať búšenie srdca či reflux. Kofeínové tablety sú preto v prípade vyvarovania sa refluxu jednoznačne lepšou alternatívou, no búšenie srdca sa nedá vylúčiť ani v tomto prípade.

Z toho, čo sme doteraz o kofeíne uviedli, vyplýva, že ide o bezpečný suplement v prípade, ak ho užívate v odporúčaných množstvách. Samozrejme, nájdu sa aj osoby, ktoré voči jeho účinkom bývajú senzitívnejšie. Niektoré výskumy poukazujú aj na úlohu genetiky [5]. Medzi nežiaduce vedľajšie účinky kofeínu patria: úzkosť a nervozita, hnačka, bolesť hlavy, búšenie srdca, zvýšený krvný tlak, smäd, nevoľnosť, triaška či problémy so spánkom. 

A ako by ste kofeínové tablety mali užívať? Vzhľadom k tomu, že v jednej tablete nájdeme od 100 do 200 miligramov a za bezpečnú dennú dávku môžeme považovať 400 miligramov kofeínu, je dôležité túto dávku neprekročiť. Polovicu prijatého množstva telo spracuje približne za 4 - 6 hodín, preto je potrebné myslieť na jeho vplyv na spánok. Taktiež netreba zabúdať na to, že kofeín nájdeme aj v iných produktoch, ktoré spomíname v úvode tohto článku, a celkové denné množstvo prijatého kofeínu neprekročiť. 


ZDROJE

  1. Mitchell DC, Knight CA, Hockenberry J, Teplansky R, Hartman TJ. Beverage caffeine intakes in the U.S. Food Chem Toxicol. 2014;63:136-142.
  2. DeSalvo KB. Public Health 3.0: Applying the 2015-2020 Dietary Guidelines for Americans. Public Health Rep. 2016;131(4):518-521. 
  3. Borota D, Murray E, Keceli G, et al. Post-study caffeine administration enhances memory consolidation in humans. Nat Neurosci. 2014;17(2):201-203.
  4. Shapiro RE. Caffeine and headaches. Curr Pain Headache Rep. 2008;12(4):311-315. 
  5. Yang A, Palmer AA, de Wit H. Genetics of caffeine consumption and responses to caffeine. Psychopharmacology (Berl). 2010;211(3):245-257.

 

 

← Späť na zoznam článkov