Kolagén: 5 najväčších benefitov pre telo a zdravie

Kolagén: 5 najväčších benefitov pre telo a zdravie

Kolagén je mimobunková, vo vode nerozpustná bielkovina, tvoriaca základnú stavebnú hmotu spojivových tkanív. Celkový vzhľad, rozvoj svalovej hmoty či spánok sú základné oblasti, kde sa jeho úloha čoraz viac spomína. Nečudo, že jeho popularita neustále rastie, obzvlášť u staršej populácie a u ľudí, ktorým záleží na tom, aby ich ľudské telo vydržalo čo najdlhšie vo veľmi dobrej kondícii. Aké benefity ponúka? Rozoberieme si to v nasledujúcom texte.

ČO JE KOLAGÉN?

Kolagén je mimobunková, vo vode nerozpustná bielkovina, tvoriaca základnú stavebnú hmotu spojivových tkanív - väziva, chrupky a kosti, svoju úlohu však nachádza aj v koži, svaloch či šľachách. Predstavuje približne štvrtinu všetkých bielkovín ľudského tela. V súčasnosti sú známe bezmála tri desiatky rôznych typov kolagénov. Kolagén tvoria aminokyseliny glycín, prolín, arginín a hydroxyprolín, a práve ich prítomnosť je zároveň odpoveďou na otázku, prečo jeho konzumácia dáva veľký zmysel. Aké benefity nám kolagén ponúka?

1. MLADISTVÝ VZHĽAD V KAŽDOM VEKU

Keď sa povie kolagén, väčšina ľudí si zrejme v prvom rade vybaví jeho vplyv na vzhľad a stav kože. Jedným z hlavným znakov starnutia je fyzický vzhľad človeka. Tento proces sa zastaviť nedá, no určite sa zhodneme na tom, že ak by ste vedľa seba postavili dvoch mužov rovnakého pohlavia a veku, každému z nich by sme mohli tipovať iný vek. Nepochybne každý z nás sa už v nejakej podobe stretol s reklamou na produkt, ktorý sľuboval pomoc s vyhladením vrások, väčšou hydratáciou pokožky a inými pozitívnymi vlastnosťami, samozrejme s prísľubom rýchleho efektu a v akciovej cene. To, že skutočnosť je vo väčšine prípadov na míle vzdialená od reality, nemusíme v tomto článku dopodrobna rozoberať. Vy, naši čitatelia, už ale viete, že sa v NaMaximum opiera o relevantné dáta podporené názormi odborníkov na slovo vzatých. Na rozdiel od stoviek krémov, mastí či pseudovýživových doplnkov sme vsadili na istotu v podobe kolagénu, ktorého vedecká komunita taktiež mimoriadne cení. Napríklad, jedna zo štúdií realizovaná na 300 dobrovoľníkoch z rôznych krajín ukázala, že prispieva k vyššej pevnosti, pružnosti a hydratácii kože, vrátane vyhladenia vrások alebo aspoň ich pomalšieho pribúdania [1].

2. BOLESŤ KĹBOV? PREČ S ŇOU!

Mnoho mamičiek svojim deťom kupuje gumené medvedíky v dobrej viere, že tým prispejú k zdravému vývinu ich kĺbov, nakoľko majú veľmi vysoký obsah želatíny, varom spracovanú formu kolagénu. Tento názor podkladajú názormi vybraných odborníkov. Škoda, že mnoho firiem, ktoré na detskom zákazníkovi postavili svoj biznis, podkopávajú tento cieľ výživovo nie tak celkom vhodnými produktmi. Nič to však nemení na tom, že kolagén ako taký má na stav kĺbov veľmi pozitívny dopad. Jedna z publikovaných štúdií, realizovaná na športovcoch trpiacich chronickou bolesťou kĺbov, ukázala, že po jeho konzumácií po dobu 6 mesiacov problémy výrazne ustúpili [2]. Podobné výsledky boli dosiahnuté aj v iných výskumoch, realizovaných ako na ľuďoch, tak aj na zvieratách [3]. 

3. ABY VÁM DOBRE TRÁVILO

Naše telo obsahuje veľké množstvo “dobrých” baktérií, z nich väčšina sa nachádza v tráviacom trakte, kde sa podieľajú na spracovaní skonzumovaného jedla. Určite ste už boli o kultúre probiotických baktérií a ich úlohe pri trávení, vstrebávania živín a boja so “zlými” baktériami. Ukazuje sa, že glycín obsiahnutý v kolagéne podporuje ich množenie sa a rast, a tým prispieva k udržiavaniu vyváženej črevnej mikroflóry [4].   

4. NA CESTE ZA OSOBNÝMI REKORDMI

Bod, ktorý našich klientov bude zaujímať zrejme zo všetkého najviac. Kolagén preukázateľne prispieva k tomu, aby ste boli väčšími a silnejšími a mohli tak nielen v posilňovni, ale všeobecne pri vykonávaní akejkoľvek športovej aktivity dosahovať tie najlepšie výkony. Spomeňme, napríklad, nemeckú štúdiu realizovanú na sedemnásťročných tínedžeroch, ktorí po dobu 3 mesiacov pravidelne konzumovali kolagén vo forme peptidov v porovnaní s kontrolou skupinou užívajúcou placebo, pričom obe skupiny vykonávali rovnaký druh tréningu. Skupina užívajúca kolagén zaznamenala väčší nárast svalovej hmoty [5].   

5. SPÁNOK AKO BÁBÄTKO

O tomto sa v súvislosti s kolagénom až tak často nehovorí, no kvalitný spánok a pravidelná konzumácia kolagénu majú zrejme toho spoločného viac ako si väčšina z nás myslí. Naznačujú nám aj to výskumy na dobrovoľníkoch, ktorí pravidelne pred spaním užili jednu tabletu kolagénu. Nielenže bola u nich objektívne zaznamenaná väčšia kvalita spánku, ale aj oni samotní potvrdzovali, že sa cítia viac oddýchnutí a dokážu sa v priebehu dňa lepšie sústrediť na svoje aktivity [6]. V čase, kedy sa všetko úsilie koncentruje na podanie čo najväčšieho výkonu v práci či v škole, nebýva ničím výnimočným, keď človek trávi čas bdením dlho do noci a zavčas ráno stáva. Spotreba kávy, kofeínových tabliet či energetických nápojov neutícha a ich chronické užívanie má negatívny vplyv na spánkový režim, pretože nás ochudobňuje o jeho hlbokú fázu, počas ktorej telo dokáže najviac zregenerovať.

NAJLEPŠIE ZDROJE KOLAGÉNU

Samozrejme, naše telo dokáže kolagén produkovať aj samostatne, no jeho množstvo s pribúdajúcim vekom postupne klesá. Preto je jeho príjem prostredníctvom výživových doplnkov veľmi vhodný. Na trhu je v súčasnosti dostupných množstvo kvalitných a rokmi preverených produktov, ktoré nájdete aj v našom sortimente. Či už sa rozhodnete pre hydrolyzátkolagénové peptidy či žraločiu chrupavku, určite neurobíte krok vedľa. Záleží len na vás - na vašom vkuse či osobnej preferencii. 

ZDROJE

  1. Borumand M, Sibilla S. Daily consumption of the collagen supplement Pure Gold Collagen® reduces visible signs of aging. Clin Interv Aging. 2014;9:1747-1758. 
  2. Clark KL, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, et al. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Curr Med Res Opin. 2008;24(5):1485-1496. doi:10.1185/030079908x291967
  3. Barnett ML, Kremer JM, St Clair EW, et al. Treatment of rheumatoid arthritis with oral type II collagen. Results of a multicenter, double-blind, placebo-controlled trial. Arthritis Rheum. 1998; 41(2):290-297.
  4. Sheveleva SA, Batishcheva SIu. Vopr Pitan. 2012;81(1):13-23.
  5. Zdzieblik D, Oesser S, Baumstark MW, Gollhofer A, König D. Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial. Br J Nutr. 2015;114(8):1237-1245.
  6. Bannai M, Kawai N, Ono K, Nakahara K, Murakami N. The effects of glycine on subjective daytime performance in partially sleep-restricted healthy volunteers. Front Neurol. 2012;3:61.

 

← Späť na zoznam článkov