Ktoré vitamíny skutočne pomáhajú v boji proti vírusom

Ktoré vitamíny skutočne pomáhajú v boji proti vírusom

Naše telo bojuje s vírusmi celý život. Každý deň náš imunitný systém odvracia mnoho útokov nebezpečných vírusov. Aj keď to ani nevnímame, častokrát je ten boj úspešný.   Napriek tomu sa niekedy stane, že nás prepadne chrípka, prechladnutie, či iná nepríjemná choroba. Vtedy prichádzajú na rad vitamíny, ktoré zlepšujú náš imunitný systém a efektívne bojujú s vírusmi. 

Dostatočný príjem vitamínov a minerálov  sa samozrejme neviaže iba k chrípkovému obdobiu. Naopak, ak chceme chorobe zabrániť, preventívne užívanie vitamínov je tým najlepším liekom. Komplexný imunitný systém sa, pochopiteľne, neviaže iba na používanie vybraných druhov vitamínov, no napriek tomu tu sú niektoré typy, ktorých zastúpenie je pre nás významnejšie.


Vitamín A

Tento vitamín poznáme pod názvom ako retinol alebo kyselina retinolová. Jeho úloha spočíva vo vyživovaní imunitného systému črevnej sliznice a keďže veľká časť imunitného systému sa nachádza v tráviacom systéme, nemali by sme ho zanedbávať. Okrem toho vitamín A vplýva na správny rast kostí, kvalitu zraku a tvorí zdravú pokožku. 

Odporúčaná denná dávka je  0,7 – 1,2 mg, pričom ju môžeme dosiahnuť prirodzeným prijímaním v strave, konkrétne v potravinách živočíšneho pôvodu - pečeň, morské ryby, rybí tuk, syry, maslo, vaječný žĺtok, mlieko. Pri užívaní vo forme tabliet/kapsúl si dajte pozor na predávkovanie, ktoré môže mať neblahý vplyv na organizmus. 


Vitamín B

                                                                                                                 

Skupina vitamínov B má tiež významné zastúpenie v boji proti vírusom. Napríklad vitamíny B3, B6, či B12 plnia rôzne funkcie, vďaka ktorým sa stáva náš imunitný systém silnejší. Netreba tiež zabúdať, že tieto vitamíny fungujú ako celok, preto je dôležité ich prijímať komplexne. 

Najväčšie zásoby vitamínu B nájdeme v pečienke, rybách, bežných druhoch mäsa, strukovinách, orechoch, vajciach, mliečnych výrobkoch, či zemiakoch. Aj pri tomto druhu vitamínov ich môžeme prijímať vo forme kapsúl, buď jednotlivo, alebo ako B-komplex, čo je súhrn všetkých vitamínov skupiny B. 

TIP: Ako našu imunitu ovplyvňuje správne trávenie a  ako nám môžu pomôcť tráviace enzýmy sa dočítate tu


Vitamín C  

Veľmi známy bojovník proti chrípke, únave a ďalším nešvárom. Účinky vitamínu C boli dokázané v mnohých odborných štúdiách a jeho vplyv má veľký význam. Napriek tomu ho naše telo nevie samostatne vyrobiť a teda sme závislí na externom príjme. 

Vitamín C posilňuje imunitu človeka tým, že posilňuje tvorbu procesov a zmien, ktoré sa v imunitnom systéme odohrávajú. Odporúčaná denná dávka pre dospelú osobu je 90 mg, ak ste fajčiar, pokojne aj o polovicu viac. 

Skvelým zdrojom vitamínov C sú citrusové plody, ale aj jablká, paprika, brokolica, kyslá kapusta. Vysokú koncentráciu nájdeme aj v šípkach a kiwi. Prijať ho tiež môžeme vo forme tabliet/kapsúl. Dnes už nájdeme aj tablety s postupným uvoľňovaním, ktoré sú vhodnou alternatívou, ak nemáte priestor dať si “céčko” viackrát počas dňa. 


Vitamín D

Aj vitamín D, presnejšie D3 má svoju nezameniteľnú funkciu pri správnom fungovaní imunitného systému. Vytvára protiinfekčnú bariéru, vďaka ktorej sme odolnejší voči útokom vírusov a baktérií. Výhodou pri tejto látke je, že ju vieme prijať nielen orálne. Pri vystavení našej pokožky na priame slnečné žiarenie si naše telo vytvára zásoby na týždne dopredu.

Problém ale je, že ani počas týždňovej dovolenky pri mori si človek nedokáže vytvoriť dostatočné zásoby tohto vitamínu a jeho nedostatok sa začne najviac prejavovať v zimných mesiacoch, kedy prichádzame do kontaktu so slnkom najmenej. Preto, ak sa jeho nedostatok začne prejavovať, sme taktiež závislí na jeho príjme buď v potrave, prípadne ako suplement.

Denná dávka vitamínu D u dospelého človeka by sa mala, v závislosti od viacerých faktorov, pohybovať v rozmedzí 1 000 - 2 000 I.U. Tento vitamín dokážeme prijať aj v strave, malé množstvá obsahuje mäso z tučných rýb (napr. losos, tuniak, sardinka) alebo aj vaječný žĺtok, či mliečne výrobky. Jedná sa však iba o nízke zastúpenia, ktoré nedokážu pokryť odporúčaný denný príjem, preto je vhodné využívať predovšetkým slnečné lúče, prípadne suplementy.


Dostatok pohybu prospieva zdravej imunite 

 

Pre zdravo fungujúci imunitný systém sa odporúča fyzická aktivita. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky odporúča vyhradiť si denne aspoň 30 minút na prechádzku alebo šport. Ak k tomu pridáte otužovanie, dostatok spánku a správny pitný režim, vaša imunita sa vám určite odvďačí. Nezabúdajte na správne odvetranie miestnosti, najmä počas chrípkového obdobia. 

 

Vyskúšajte jednoduché recepty 

Pre dostatočný príjem vitamínov môžeme využiť viacero zaujímavých a jednoduchých receptov. Príkladom je aj recept na bazový sirup, ktorý je bohatý na zásoby vitamínu A a C. Alternatívou môže byť šípkový sirup, ktorý má ešte vyšší obsah vitamínu C. 


Na prípravu bazového sirupu potrebujeme: 

2 litre vody, 30 kvetov bazy čiernej, 1,5 kg trstinového cukru, 50 g kyseliny citrónovej, 3 limetky, 1 citrón

Postup:

V hrnci si prevaríme 2 litre vody a necháme vychladnúť. Počas varenia vody môžeme očistiť bazové kvety od stoniek. Kvety sa neumývajú, aby na nich ostal peľ, ktorý je potrebný pre správnu chuť. 

Keď voda vychladne, pridáme do nej kyselinu citrónovú, šťavu z citróna a jednej limetky. Zvyšné limetky môžeme nakrájať na kolieska/mesiačiky. Podľa chuti do tejto zálievky môžete pridať aj čerstvú medovku, prípadne mätu. Ak máme zmes hotovú, zalejeme ňou kvety bazy, prikryjeme gázou a necháme odpočívať aspoň 24 hodín.  Počas tejto doby je zmes potrebné občas premiešať. 

Na druhý deň, po odstátí, túto zmes precedíme, pridáme cukor a na miernom plameni zahrejeme tak, aby sa cukor roztopil. Zároveň odstránime vytvorenú penu. Po roztopení cukru už stačí iba nápoj zliať do pripravených (ideálne tmavých) fliaš, zatvoriť a uchovať na chladnom, a tmavom mieste. Z takéhoto sirupu si môžete vytvoriť sviežu limonádu, prípadne ho použiť ako sladidlo. 

 

Na prípravu šípkového sirupu potrebujeme:

150 g šípok

500 ml vody

400 g cukru

Zároveň si pripravíme mixér, kuchynskú váhu, panvicu, gázu, lievik, odmernú nádobu a fľaše s uzáverom.


Postup: 

Očistené šípky rozmixujeme pomocou mixéra. Rozmixovanú zmes dáme do panvice, zalejeme vodou a privedieme do varu na zhruba 10 minút. Tak panvicu so zmesou odstavíme, zakryjeme pokrievkou a necháme hodinu postáť. Po ochladnutí precedíme tekutinu odmernej nádoby cez lievik, ktorý vystelieme gázou, a tak zaručíme filtráciu väčších častíc.

Odmerané množstvo tekutiny vylejeme naspäť na panvicu. Do tejto, už očistenej zmesi pridáme na každých 100 ml tekutiny 100 gramov cukru. Na miernom plameni opäť povaríme tak, aby sa rozpustil cukor. Panvicu opäť odstavíme, aby sirup vychladol.

Vychladený sirup už len stačí naliať do fliaš a uchovať na chladnom a tmavom mieste. Takto pripravené sirupy môžu byť vitamínovým zásobníkom aj mimo sezóny zberov čerstvej úrody, kedy sú ešte viac potrebné.


Dbajte o svoj imunitný systém

Sledujte svoj príjem vitamínov a dajte vášmu telu to, čo si zaslúži. Každý už určite zažil nepríjemný pocit choroby, kedy už nestačili iba vitamíny, ale nastúpiť museli silnejšie liečivá a antibiotiká. Ak budete pravidelne a zodpovedne prijímať dostatočné množstvo vitamínov, takýto osud vás už nemusí zastihnúť. 

← Späť na zoznam článkov