L-arginín a využitie jeho potenciálu pri tréningu

L-arginín a využitie jeho potenciálu pri tréningu

L-arginín je semiesenciálnou aminokyselinou, ktorá predstavuje dôležitú súčasť bielkovín zodpovedných za pestré spektrum rôznych fyziologických funkcií v ľudskom organizme. Je známy tiež ako prekurzor oxidu dusnatého - látky zodpovednej za roztiahnutie ciev. L-arginín je aminokyselina, ktorú si telo nedokáže vytvoriť samo, a preto je veľmi dôležité ju prijímať zo stravy.  Vo vysokých koncentráciách ho nájdeme, napríklad, v orechoch či semenách, ale taktiež vo všetkými obľúbenej čokoláde [1]. Prečo je L-arginín taký dôležitý a kto ho predovšetkým potrebuje?

 

Ako sme už spomínali v úvode, L-arginín je nevyhnutý pre fungovanie mnohých fyziologických procesov v ľudskom tele. Tieto procesy zahŕňajú sekréciu hormónov, obzvlášť rastového hormónu - somatotropínu (STH), ďalej vylučovanie odpadových látok z tela či posilnenie obranyschopnosti organizmu [2]. Vzhľadom k skutočnosti, že L-arginín je prekurzorom pre tvorbu oxidu dusnatého, zodpovedného za vazodilatáciu [3], jeho účinky sa využívajú aj v medicíne, konkrétne na liečbu angíny, vysokého krvného tlaku, erektilnej dysfunkcie či mužskej, resp. ženskej neplodnosti. Nedávno publikované štúdie tiež preukázali, že oxid dusnatý zohráva dôležitú úlohu vo vychytávaní voľných radikálov, zlepšenia odpovedí signálnych buniek, produkcie rastového hormónu, vychytávania “zlého” LDL cholesterolu a správnej metabolizácie tukov. L-arginín tiež pomáha udržiavať správny pomer jednotlivých minerálov v tele [4]. Táto skutočnosť by mohla byť v praxi využiteľná najmä u  profesionálnych kulturistov, ktorí v snahe načasovať vyrysovanie svojho tela na súťaž nezriedka redukujú príjem tekutín, aby ich koža bola čo najhladšia a po natretí sa krásne leskla. Zároveň sa predpokladá, že vďaka podielu na produkcii oxidu dusnatého sa L-arginín významnou mierou podieľa na syntéze proteínov a svalovom raste [5]. 


Kto L-arginín potrebuje zo všetkého najviac? 

Každý - deti v prebiehajúcom rastovom období, dospievajúci, športovci, osoby trpiace nadváhou či obezitou, ľudia vyššieho veku. U dospelej populácie sa L-arginín považuje za neesenciálnu, resp. semiesenciálnu aminokyselinu. Naproti tomu, pre deti je L-arginín vysoko esenciálnou aminokyselinou dôležitou najmä z hľadiska správneho rozvoja a udržiavania činnosti imunitného systému. 

Ľuďom po zranení, užívajúcich v období rekonvalescencie L-arginín, sa podarilo rýchlejšie zotaviť. Muži trpiaci erektilnou dysfunkciou môžu profitovať z dnes už toľkokrát spomínaných vazodilatačných schopností tejto aminokyseliny. Vrcholovým športovcom sa jeho užívaním darí veľmi efektívne vyhýbať nežiadúcim zraneniam, chorobám či príznakom spojených s pretrénovaním. Aj keď to rozhodne neschvaľujeme, mnohí ľudia užívajú androgénne alebo anabolické steroidy. Suplementácia L-arginínom im môže významne pomôcť predchádzať nežiadúcej akumulácii zlého cholesterolu a nárastu krvného tlaku. Tieto vlastnosti ocenia nielen oni, ale nepochybne aj obézni ľudia. Tí navyše môžu vďaka nemu spomaľovať procesy aterosklerózy, ľudovo povedané “stukovatenia tepien”, kedy dochádza k ukladaniu a následnej oxidácii tukových plátov na stenách tepien, čo vedie k ich následnému poškodeniu a s tým spojenými komplikáciámi (infarkt myokardu, cievna mozgová príhoda, a pod.). 

Na správne užívanie L-arginínu by mali dávať pozor najmä osoby s už existujúcim srdcovým či psychiatrickým ochorením a konzultovať svoje kroky s ošetrujúcim lekárom. Predávkovanie L-arginínom môže spôsobiť nevoľnosť, hnačky a celkovú telesnú slabosť. Nakoľko do dnešného dňa neexistujú relevantné guidelines, určujúce koľko a akým spôsobom L-arginín správne dávkovať, najlepšie je využiť princíp tzv. “tolerance mapping”, akéhosi sledovania tolerancie dávky. Začnite veľmi malou dávkou po dobu jedného týždňa a pozorujte, ako sa cítite. Pokiaľ bude všetko v poriadku, môžete dávku postupne zvyšovať. Bežná denná dávka je 2000 mg, čo predstavuje cca ⅓ čajovej lyžičky 1-krát denne. Nezabúdajte na to, že aj bežné proteíny obsahujú určité množstvo L-arginínu!

 

ZDROJE

  1. ALTERNATIVE MEDICAL REVIEW. 2002. 6: s. 512-522.
  2. APPLETON, J. Arginine: Clinical potential of a semi-essential amino. 
  3. NAKAKI, T. a kol. Beneficial circulatory effect of L-arginine. Japanese Journal of Pharmacology. 66: s. 167-171.
  4. http://1001herbs.com/l-arginine/
  5. REYES, AA. a kol. Role of arginine in health and in renal disease. American Journal of Physiology. 267: s. 331-346. 
  6. ALBINA, JE. a kol. Arginine metabolism in wounds. American Journal of Physiology. 254: s. 459-467.

← Späť na zoznam článkov