Rozhovor o výžive s Majstrom Sveta IFBB - Tomáš Smrek

Rozhovor o výžive s Majstrom Sveta IFBB - Tomáš Smrek

Náš veľmi dobrý zákazník a ešte lepší kamarát Tomáš Smrek sa koncom roka 2019 stal majstrom sveta v asociácii IFBB, konkrétne v kategórii Games Classic Bodybuilding. Táto kategória je známa predovšetkým vďaka prísnym dopingovým kontrolám, ktorým sa nevyhne žiaden z uchádzačov o medailu! 

Je skvelé vedieť, že stať sa majstrom sveta v kulturistike sa dá aj bez podpory zakázaných látok. Nemohli sme si dovoliť Tomáša trošku nevyspovedať, pretože práve on drží v ruke fakľu nádeje a motivácie pre všetkých naturálnych cvičencov!


Pozn.: Pozrite si aj náš spoločný tréning s Tomášom Smrekom!


Tomáš, si známy svojimi precíznymi silovými tréningami a najmä perfektnou suplementačnou prípravou na tréningy. Popíšes nám ako vyzerá tvoj bežný PREworkout?


Neviem, či som až tak známy :) no je pravda, že veľkú pozornosť venujem suplementácií okolo tréningu. Ako dlho cvičím, hľadám dokonalú predtréningovku. Vyskúšal som ich mnoho, bez toho aby som bližšie skúmal ich zloženie a účinné látky. No keď už prichádzali stále nové a “brutálne” nakopávače, chcel som vedieť podľa čoho si vybrať a ako vlastne fungujú.

Momentálne používam predtréningovku z NaMaximum - NitroCell. V nej sú obsiahnuté účinné látky ako citrulín, arginín, beta alanín, kreatín, betaín,  kofeín a aj dávka elektrolytov - sodík, draslík, magnézium - a to všetko vo funkčnom množstve. Taktiež udrží mentálny focus vďaka L-theanínu a L-tyrozínu

K nej pridávam ešte 2-3g citrulínu, 2-3g elektrolytov a ďalšie 2-3g kreatínu.

Mohol by som jednoducho pridať ďalšiu odmerku NitroCell-u, ale to by som pridal aj ďalších 60 mg kofeínu a synefrínu, čo sú stimulanty a okrem toho, že vás nabudia, sťahujú cievy, takže prúdenie krvi do precvičovaného svalu a jeho napumpovanie je ťažšie. 

Stimulanty sú naopak dobré, ak cvičíte pre maximálne silové výsledky. Ak je vaším cieľom nárast sily, kofeín, synefrín a všeobecne stimulanty sú OK. 

Mojím cieľom sú maximálne svalové prírastky, takže sa stimulanty snažím obmedziť len na množstvo, ktoré ma nabudí na tréning, no nemá negatívny vplyv na tok krvi a živín do svalu.


V našom spoločnom tréningovom videu si nám načrtol aj svoju potréningovú suplementáciu. Vysvetlíš aj našim čitateľom, ako so suplementáciou a makroživinami postupuješ po úspešne zvládnutom tréningu?


Keďže už počas tréningu dopĺňam sacharidy, elektrolyty a aminokyseliny v “intra” nápoji, potréningový “shake” nepoužívam. Nechávam svoj žalúdok a celkovo telo upokojiť sa a spracovať napätie, ktorému som ho vystavil počas tréningu. 
Po tréningu, čo môže niekedy byť aj vyše hodiny, skladám po tréningové jedlo zo 100g ryžovej kaše, menšieho banánu a proteínového prášku
V tomto jedle chcem hlavne sacharidy a bielkoviny - tukom sa snažím vyhnúť, aby som nimi nezaťažil trávenie. Čiže po tréningové jedlo má 100-120g sacharidov, 20-30g bielkovín.


Tak to je teda solídna štruktúra užívania doplnkov výživy v období okolo tréningu!

Aké doplnky stravy používaš mimo doplnkov, ktoré užívaš k príprave na tréning? 


Úplným základom suplementácie športovcov by mali byt vitamíny a minerály, aspoň z môjho pohľadu. Ja suplementujem vitamíny skupiny B (B complex), ktoré sa podieľajú na premene energie, vitamín C pre posilnenie obranyschopnosti (po ťažkom tréningu býva oslabená), vitamíny D3+K2 pódporujúce správnu funkciu pečene a regeneráciu nervového systému, sodík, draslík, magnézium, Omega3 mastné kyseliny pre podporu správnej hladiny cholesterolu. 

Okrem toho suplementujem adaptogény, ktoré pomáhajú mojej regenerácií - AntiCatabolic Guard od NaMaximum.sk je podľa mňa skvelý komplex a nedám naňho dopustiť :) Obsahuje látky ako Cordyceps, HMB, Ashwagandu a Pestrec Mariánsky, ktoré posilňujú regeneráciu svalov, pečene a znižujú hladinu katabolického stresového hormónu kortizolu.

Občas prihodím aj GABA-u ak cítim, že nestíham doregenerovať ťažké tréningy.


Akým spôsobom udržiavaš svoj testosterón na vysokej úrovni bez dopingu?


Hladina testosterónu je veľmi nestála, keďže je to hormón, ktorý je vylučovaný v pulzných sekréciách. Ja sa snažím o jeho navýšenie pomocou Tribulusu a kombináciou ZMB6 - zinku, magnézia a vitamínu B6, ktorá napomáha aj regenerácií.

Pri testosteróne ale nemôžeš zabudnúť na to, že sa tvorí z cholesterolu. Z tukov živočíšneho pôvodu. Preto maju celé vajíčka v mojej strave pevné miesto.


Koľko makroživín a v akom pomere ich prijímaš vo svojej objemovej príprave?


Musím priznať, že v objemovej príprave veľmi neriešim presný príjem kalórií. Nevadí mi pribrať tuk navyše. Cítim sa tak lepšie, hlavne psychicky. Dávam pozor len na to, aby som prijal aspoň 200g bielkovín denne. Zbytok energie doháňam tukmi a sacharidmi, ktoré sa šplhajú aj cez 150g tukov a 600g sacharidov denne.


Aké zdroje bielkovín preferuješ? Rátaš do svojho príjmu (200g) aj proteínové prášky?


Ako zdroje bielkovín používam najčastejšie hydinové a hovädzie mäso. Bravčovým tiež nepohŕdnem, ale prijímam ho skôr sporadicky. Osobne ryby veľmi neobľubujem aj keď sú skvelým zdrojom bielkovín a v diéte sú mojou prvou voľbou. Napr. aliašská treska a losos. Ďalej sú to mliečne výrobky ako tvaroh, cottage syr, skyr, mozarrella ale aj bežný tvrdý syr alebo plesnivé syry.

Sporadicky pridávam do stravy aj strukoviny ako zdroj bielkovín a vlákniny. Fazuľa v paradajkovej alebo v chilli omáčke je moja obľúbená.

Proteínové prášky taktiež zarátavam do celkového príjmu, ale ako som už povedal, proteínové prášky sú pre mňa skôr spestrením ako nejakou pevnou súčasťou môjho jedálnička.


Otázka na záver - aké je tvoje obľúbené jedlo v objemovej príprave, kedy si striktne nekontroluješ kalórie? :) 


Obľúbené jedlo nemám. Rád zájdem na dobrý hovädzí steak ale aj pizzu. Existuje ale niečo, čo si po žiadnej súťažnej diete neodopriem...a to treska v majonéze a čerstvé biele rožky :)

Počas roka to nikdy nejem ale po diete je to pre mňa niečo úžasne uspokojujúce :D


Tomášove súťažné úspechy:

2012- Juniroský Vicemaster sveta vo fitness mužov

2016 - 2.miesto Majstrovstvá Slovenska, klasická kulturistika do 175cm

2017 - Tatranský pohár- 2.miesto klasická kulturistika do 180c

2018 Tatransky pohar - 1. miesto, klasická kulturistika do 175cm

2018 Dynamic Cup - 2. miesto miesto, klasická kulturistika do 180cm

2019 Tatransky pohar - 1. miesto, klasická kulturistika do 180 cm

2019 Dynamic Cup - 1. miesto, Classic Physique do 180cm

2017 a 2018 - vicemajster sveta Games Klasická kulturistika

2019 - MAJSTER SVETA Games Klasická kulturistika

← Späť na zoznam článkov