Sukralóza – Mýty vs. Fakty - je naozaj škodlivá?

Sukralóza – Mýty vs. Fakty - je naozaj škodlivá?

Sukralóza je nekalorické sladidlo, ktoré prispieva k sladkosti potravín a nápojov bez pridávania zbytočných kalórií alebo sacharidov. Vyrába sa z bežného stolového cukru (sacharózy). Avšak, nie je to to isté čo cukor.

Veda v najnovších výskumoch popiera, že užívanie umelého sladidla sukralóza má škodlivé účinky na naše zdravie.


Áno, čítate dobre – popiera. Ako je to možné?

Výskum, ktorý si za tým stojí vykonali Uebanso a kol. v roku 2017, kedy počas 8 týždňov podávali myšiam 15mg sukralózy denne na 1kg telesnej hmotnosti. Počas tejto doby zaznamenali pokles baktérií zvaných Clostridium cluster XIVa. (pozn. ich nedostatok uľahčuje kolonizáciu patogénov a infekcií)

Celú štúdiu si môžete prečítať tu


Čo to ale znamená pre nás ľudí?

Prečítajte si tieto 3 zaujímavé fakty:

  1. Najprv je potrebné ujasniť si o aké množstvo sukralózy vlastne ide. 15mg na 1kg telesnej hmotnosti je veľmi vysoká dávka, ide o trojnásobok odporúčaného denného príjmu! Odporúčaný denný príjem je 5mg sukralózy na 1kg telesnej hmotnosti.
  2. Ďalším dôležitým faktom je životný vek myší a ľudí. 8 týždňov je pre myš približne 6 ľudských rokov!
  3. Aby došlo k poklesu baktérie Clostridium cluster XIVa. v črevách, musel by 80kg jedinec konzumovať 1200mg (1,2g) sukralózy denne, pravidelne niekoľko týždňov po sebe!


Obsahuje sukralóza chlór?

Áno, molekula sukralózy obsahuje tri atómy chlóru, čo je kľúčom k tomu, aby sa zintenzívnila chuť cukru a odstránili sa kalórie.

Neexistuje však dôvod na obavy o bezpečnosť. V prípade sukralózy sa pridaním atómov chlóru mení sacharóza (cukor) na sukralózu. Chlór v sukralóze sa v tele neoddeľuje, ani sa v ňom sukralóza neakumuluje!

Prítomnosť týchto atómov chlóru zabraňuje, aby sa sukralóza v tele rozpadla na energiu, vďaka čomu je tento druh sladidla bez obsahu kalórií. 


Sukralóza vstupuje a rovnako opúšťa telo ako sukralóza!


Je sukralóza toxická pre dobré baktérie v črevách?

Rokmi ospevovaná téma, ktorej sa chytajú najmä zástancovia vyslovene prírodného spôsobu sladenia potravín a nápojov.

Je to však marketingovo zaujímavé, no nie tak celkom presné.

V štúdii (,,in vitro“ – nešlo o fyziologický proces!), ktorú vám predkladáme, sa dočítate, že pri pokusoch zameraných na meranie toxicity umelých sladidiel, sa skúmali niektoré (v črevách žije niekoľko tisíc druhov baktérií) bakteriálne kmene E. coli, ktoré vystavili rôznym úrovniam rôznych druhov umelých sladidiel a zistili, že niektoré z kmeňov mali zvýšené stresové hodnoty – išlo o dávky sukralózy 1000mg/l a sacharínu 2000mg/l (ekvivalent).

A teda znova – najnižšia dávka, ktorá spôsobila nerovnováhu bola stále až 6x vyššia, než sa bežne nachádza v potravinách alebo nápojoch.

Štúdia potvrdzuje, že umelé sladidlo sukralóza (a iné) spôsobuje stres niektorým kmeňom E. coli in vitro, keď sú vystavené suprafyziologickým (veľmi vysokým) dávkam.

Celú štúdiu si môžete prečítať tu.


Naučte sa oddeliť fakty od fikcie a strachu!


Je dôležité poukázať na významný rozdiel medzi toxicitou umelých sladidiel a konzumáciou: len preto, že niečo má toxický potenciál, neznamená, že to toxické naozaj je.

Nižší prah toxicity má v porovnaní so sukralózou napr. vitamín A, meď, alebo dokonca selén.

V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že na to, aby sa nejaká látka mohla na trhu predávať, musí prejsť hodnotením bezpečnosti regulačných orgánov. Až tak môže byť uvoľnená na trh pre ľudskú spotrebu.


Sukralóza je jedno zo schválených umelých sladidiel Úradom pre potraviny a liečivá (FDA) a rovnako v Európskej únii prostredníctvom EFSA (Európska agentúra pre potravinové normy).

Bola schválená FDA ako stolové sladidlo v roku 1998, po ktorom nasledovalo schválenie ako všeobecné sladidlo v roku 1999.

Takémuto schváleniu predchádza predloženie vedeckých technických údajov (chemické zloženie, výrobné metódy, stabilita,…), štúdie o bezpečnosti, vrátane predpokladaného denného príjmu v rámci rôznych vekových kategórií.

Tieto informácie o bezpečnosti sú odvodené z toxikologických štúdií na zvieratách. V dôsledku obáv z užívania, ktoré ľudská populácia má, sa musia tieto výskumy robiť na zvieratách s podobným farmakokinetickým profilom.


Okrem toxikologických údajov o zvieratách potrebných na schválenie FDA neexistujú väčšie štúdie, ktoré by skúmali potenciálne nebezpečné účinky týchto sladidiel.


Účinok sukralózy na chronické stavy, ako je obezita a diabetes, a ich spájanie s chronickými stavmi, sa rovnako podrobne študovali.

Pozorovacie štúdie spájajúce nízkokalorické sladidlá s prírastkom hmotnosti nemôžu prirodzene preukázať súvislosť, zatiaľ čo randomizované klinické štúdie podporujú, že nízkokalorické sladidlá ako sukralóza môžu byť užitočné pri znižovaní  hmotnosti a udržiavaní hmotnosti.

V randomizovaných štúdiách nemá sukralóza žiadny vplyv na hladiny cukru v krvi,  alebo inzulínu a nemá žiadny vplyv na chuť do jedla

Zdravý, aktívny životný štýl, ktorý je prispôsobený osobným cieľom a prioritám, je pre nás životne dôležitý.


Výber potravín a nápojov sladených nízkokalorickými sladidlami, ako je sukralóza, je jedným zo spôsobov, ako kontrolovať príjem cukru a kalórií, ktoré sú rovnako dôležitými zložkami pri udržiavaní dobrého zdravia.

Spotrebitelia čoraz viac hľadajú na potravinách a výživových doplnkoch tzv. „čisté“ štítky, teda nejaké ,,známe“, najčastejšie krátke, ľahko sa vyslovujúce slová – bez prísad, bez cukru, bez tuku, nízkokalorické, Fit a ,,zdravé“, minimálne spracované, bez éčiek, konzervantov a podobne.

Niektoré zložky potravín, ako sú umelé farbivá, príchute a sladidlá, sa považujú za „nezdravé“ a zároveň „neznáme“.

V dôsledku toho sa aj my snažíme oboznamovať Vás so surovinami, ktoré používame a prevažne takými, ktoré sa bežne v potravinách nevyskytujú. 


Mnohé prísady s dlhými chemickými názvami sú však vlastne látkami, s ktorými sú spotrebitelia oboznámení a akceptujú ich bežné názvy. Napríklad kyselina octová je octom, kyselina L-askorbová je vitamín C, alfa-tokoferol je vitamín E a diglyceridy sú typom tuku.


Nie je však dôležitý názov, ale to, či daná zložka bola, alebo nebola po dôkladnom preskúmaní dôkazov o bezpečnosti, schválená Úradom pre potraviny a liečivá (FDA).

Tak ako pri všetkých potravinách, prídavných látkach, doplnkoch výživy, rovnako aj pri sukralóze, je najdôležitejším parametrom bezproblémového užívania rozumne nastavené dávkovanie.

Najlepším príkladom na porovnanie je obyčajná pitná voda - tekutina, bez ktorej by neexistoval život. Ak to s vodou budete preháňať, to znamená, že by ste sa rozhodli piť napr. 10 litrov denne po dobu 8 týždňov, ohrozíte svoju prirodzenú termoreguláciu, základné funkcie obličiek, močového ústrojenstva atď. … nič príjemné však? Užívajte preto VŠETKO s rozumom a správnymi informáciami. 

Dobrá rada na Záver - ak si nie ste istí tvrdeniami rôznych neodborných článkov, overte si ich štúdiou! 

← Späť na zoznam článkov